Analisis kemampuan pemecahan masalah dalam menyelesaikan soal pada materi SPLDV ditinjau dari kemampuan berpikir kreatif siswa

Authors

  • Shofiatul Inayah Universitas PGRI Semarang
  • Lilik Ariyanto Universitas PGRI Semarang
  • Dhian Endahwuri Universitas PGRI Semarang

Keywords:

problem solving ability, creative thinking

Abstract

Mathematical problem solving is an activity carried out by someone in solving a problem to get a solution. According to Polya, the stages of problem solving are understanding the problem, devising a plan, carrying out the plan, and looking back. The purpose of this study was to analyze students 'problem solving abilities in solving problems based on students' creative thinking abilities. This type of research is descriptive qualitative. The subjects of this study were students of class VIII SMP N 1 Cluwak. Subjects were determined using a creative thinking ability test. Data collection techniques in this study used written data in the form of mathematical problem solving tests and interviews with each subject. From the results of research using triangulation methods show that: (1) subject with very creative thinking skills are able to meet all problem solving indicators; (2) subject with quite creative thinking skills do not looking back the answers; and (3) subject with not creative thinking skills do not looking back answers and tend to be less careful in solving problems.

References

Arumanita, D. M., Susanto, H., & Rahardi, R. (2018). Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa SMP Negeri 1 Papar pada Materi Bangun Ruang. Jurnal Math Educator Nusantara: Wahana Publikasi Karya Tulis Ilmiah Di Bidang Pendidikan Matematika, 4(2), 104. https://doi.org/10.29407/jmen.v4i2.12106

Desti, E., Anggoro, B. S., & Suherman. (2019). Pengaruh Berpikir Kreatif Terhadap Kemampuan Memecahkan Masalah Matematika. Seminar Nasional Matematika Dan Pendidikan Matematika UIN Raden Intan Lampung, 05, 525–532.

Islamiyati, I., Nugroho, A. A., & Ariyanto, L. (2019). Profil Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis pada Materi SPLDV Ditinjau dari Gaya Kognitif Reflektif. Imajiner, 1(6), 300-305.

Mahmudi, A. (2016). Pemecahan Masalah dan Berpikir Kreatif. Konferensi Nasional Matematika (KNM) XIV, 24-27. Retrieved from http://staff.uny.ac.id/sites/default/files/penelitian/Ali Mahmudi, S.Pd, M.Pd, Dr./Makalah 01 KNM UNSRI 2008 _Pemecahan Masalah & Berpikir Kreatif.pdf

Moleong, L. J. (2017). Metode penelitian kualitatif. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya Offset.

Mursidik, E. M., Samsiah, N., & Rudyanto, H. E. (2014). Analisis kemampuan berpikir kreatif siswa sd dalam memecahkan masalah matematika. LPPM, 2(1), 7–13.

Wulandari, N., dan Zubaidah, R. I. (2014). Kemampuan Pemecahan Masalah dalam Menyelesaikan Soal Cerita Sistem Persamaan Linear Dua Variabel di SMP. 1–10.

Rasnawati, A., Rahmawati, W., Akbar, P., & Putra, H. D. (2019). Analisis Kemampuan Berfikir Kreatif Matematis Siswa SMK Pada Materi Sistem Persamaan Linier Dua Variabel (SPLDV) Di Kota Cimahi. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 3(1), 164–177. https://doi.org/10.31004/cendekia.v3i1.87

Redhana, I. W. (2019). Mengembangkan Keterampilan Abad Ke-21 dalam Pembelajaran Kimia. Jurnal Inovasi Pendidikan Kimia, 2239 – 2253.

Sugiyono. (2015). Metode Penelitian Pendidikan (Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D). Bandung: Alfabeta.

Suraji, Maimunah, & Saragih, S. (2018). Analisis Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis dan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa SMP pada Materi Sistem Persamaan Linear Dua Variabel (SPLDV). Suska Journal of Mathematics Education, 9-16.

Tohir, M. (2019). Hasil PISA Indonesia Tahun 2018 Turun Dibanding Tahun 2015. 1-2.

Wulandari, S. P., Sujadi, I., & Aryuna, D. R. (2018). Profil Pemecahan Masalah SPLDV dengan Langkah Polya Ditinjau dari Kecerdasan Logis Matematis Siswa. Pendidikan Matematika, 419-426.

Zubaidah, S. (2016). Keterampilan Abad ke-21: Keterampilan yang Diajarkan Melalui Pembelajaran. Seminar Nasional Pendidikan “Isu-isu Strategis Pembelajaran MIPA Abad 21", 1-18.

Downloads

Published

2021-08-22

How to Cite

Shofiatul Inayah, Ariyanto, L., & Endahwuri, D. (2021). Analisis kemampuan pemecahan masalah dalam menyelesaikan soal pada materi SPLDV ditinjau dari kemampuan berpikir kreatif siswa. Prosiding Seminar Nasional Matematika Dan Pendidikan Matematika, 6, 26–30. Retrieved from http://conference.upgris.ac.id/index.php/senatik/article/view/1772

Issue

Section

Articles