Analisis kemampuan pemecahan masalah matematika siswa dalam menyelesaikan soal cerita ditinjau dari gaya kognitif impulsif pada masa pandemi covid-19

Authors

  • Lisa Muniroh UNIVERSITAS PGRI SEMARANG
  • Sugiyanti Sugiyanti Universitas PGRI Semarang
  • Farida Nursyahidah Universitas PGRI Semarang

Keywords:

problem solving ability, impulsive cognitive style

Abstract

Mathematical problem solving is a process carried out to find solutions to problems. The purpose of this study was to analyze students 'problem solving abilities in solving story problems based on students' impulsive cognitive styles during the covid-19 pandemic. This research is a study that uses a qualitative research paradigm. The subjects of this study were 7H grade students of SMP N 1 Karangrayung. Determination of the subject is done by MFFT (Matching Familiar Figure Test). Data collection techniques in this study used written data on mathematical problem solving tests and interviews with each subject. The problem solving tests are adjusted to Polya's problem solving indicators, namely understanding the problem, planning the solution, implementing the solution, and checking again. In completing problem solving tests, impulsive subjects are able to solve problems coherently, but the subject does not pay attention to the relationships between interrelated questions. Impulsive subjects do not re-examine answers to problem solving tests, and tend to be less careful about solving problems.

References

Arifin, Z. (2009). Membangun Kompetensi Pedagogis Guru Matematika (Landasan Filosofi, Histori, dan Psikologi). Surabaya: Lentera Cendekia.
Arofah, D. N., & Masriyah. (2019). Profil Pengajuan Masalah Matematika Siswa SMP ditinjau dari Gaya kognitif Reflektif dan Impulsi. Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 8(2), 209-215.
Bachri, B. S. (2010). Meyakinkan Validitas data melalui triangulasi pada penelitian kualitatif. Jurnal
Faranita, S. K., & Saudia, M. (2018). Analisis Kemampuan Berpikir Aljabar Siswa SMP yang Bergaya Kognitif Impulsif – Reflektif Ditinjau dari Gender. Jurnal Pembelajaran Berpikir Matematika, 3(1), 49-60.
Kharisma, N., Roesminingsih , M. V., & Suhanadji . (2020). Gambaran Kebutuhan Pembelajaran Daring PKBM Budi Utama Surabaya Pada Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Pendidikan Nonformal, 15(1), 38-44.
Kogan, N. (1973). Creativity and Cognitive Style: A Life-Span Perspective. London: Academic Press.
Livana, P., Mubis, M. f., & Bastomi, Y. (2020). "Tugas Pembelajaran” Penyebab Stres Mahasiswa Selama Pandemi Covid-19. Jurnal Ilmu Keperawatan Jiwa. Jurnal Ilmu Keperawatan Jiwa, 3(2), 203-208.
Mariam, S., Rohaeti , E., & Sariningsih, R. (2019). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Madrasah Aliyah Pada Materi Pola Bilangan. Journal On Education, 1(2), 156-162.
Munawaroh, H., & Sugiarto, B. (2014). Profil Metakognisi Siswa Dalam Memecahkan Masalah Kelarutan Dan Hasil Kali Kelarutan Berdasarkan Gaya Kognitif Reflektif Dan Impulsif. UNESA Journal of Chemical Education, 3(3), 193-200.
Nasriadi, A. (2016). Berpikir Reflektif Siswa Smp Dalam Memecahkan Masalah Matematika Ditinjau dari Perbedaan Gaya Kognitif. STKIP Bina Bangsa Getsempena, 3(1), 15-26.
Puspita, A., & Wijayanti, P. (2016). Profil pemecahan masalah matematika siswa pada materi segiempat ditinjau dari gaya kognitif reflektif dan impulsif. Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 3(5), 17-26.
Polya, G. (1973). How to Solve It (New of Mathematical Method) Second Edition. New Jersey: Prence University Press.
Rahman, A. (2008). Analisis hasil belajar matematika berdasarkan perbedaan gaya kognitif secara psikologis dan konseptual tempo pada siswa kelas X SMA Negeri 3 Makasar. Jurnal pendidikan dan kebudayaan, 11(4), 452-473.
Santia, I. (2015). Representasi Siswa SMA dalam Memecahkan Masalah Matematika Berdasarkan Gaya Kognitif. Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 3(2), 365-381.
Sugiyono. (2012). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Suradi , & Sahid. . (2015). Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa dengan Memperhatikan Kemampuan Awal Dan Gaya Kognitif. Jurnal Penelitian Pendidikan INSANI, 18(2), 130-137.
Suraji, Maimunah, & Sehatta, S. (2018). Analisis Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis dan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa SMP pada Materi Sistem Persamaan Linear Dua Variabel (SPLDV). Suska Journal of Mathematics Education, 4(1), 9-16.
Wahyuningsih, S., Sani, A., & Sudia, M. (2019). Analisis Proses Berpikir Siswa SMP Dalam Memecahkan Masalah Matematik Ditinjau Dari Gaya Kognitif Dan Gender. Jurnal Pembelajaran Berpikir Matematika, 4(1), 121-132.
Wardawaty. (2018). Analisis Keterampilan Metakognitif dalam Pemecahan Masalah Matematika Ditinjau dari Gaya Kognitif. Universitas Negeri Makassar.
Warli. (2010). Kemampuan Matematika Anak Refletif dan Anak Impulsif. Malang: Prosiding Seminar Nasional.
warli. (2013). Kreativitas Siswa SMP yang Bergaya Kognitif Reflektif atau Impulsif dalam Memecahkan Masalah Geometri. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 20(2), 190-201.
Widadah, Soffil, Afifah, D., & Suroto. (2013). Profil Metakognisi Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Sistem Persamaan Linear Dua Variabel Berdasarkan Gaya Kognitif. Jurnal Pendidikan Matematika STKIP PGRI Sidoarjo, 1(1), 13-24.
Zamili, M. (2015). Menghindar Dari Bias Dalam Kesahihan Riset. Jurnal Lisan Al –Hal, 7(2), 293-304

Downloads

Published

2020-08-31

How to Cite

Muniroh, L., Sugiyanti, S., & Nursyahidah, F. (2020). Analisis kemampuan pemecahan masalah matematika siswa dalam menyelesaikan soal cerita ditinjau dari gaya kognitif impulsif pada masa pandemi covid-19. Prosiding Seminar Nasional Matematika Dan Pendidikan Matematika, 5, 352–359. Retrieved from https://conference.upgris.ac.id/index.php/senatik/article/view/981

Issue

Section

Articles