PENGEMBANGAN MODEL ANALISA PELANGGAN MENGGUNAKAN CUSTOMER LIFETIME VALUE

Authors

  • Rama Aria Megantara Universitas Dian Nuswantoro
  • Farrikh Alzami Universitas Dian Nuswantoro
  • Ahmad Akrom Universitas Dian Nuswantoro
  • Ricardus Anggi Pramunendar Universitas Dian Nuswantoro
  • Dwi Puji Prabowo Universitas Dian Nuswantoro
  • Dewi Pergiwati Universitas Dian Nuswantoro

Keywords:

customer lifetime value, ohort-index, revenue-based

Abstract

Abstract.
The increasing number of people engaging in shopping transactions is driven by the
rapid development of technology. Customer Lifetime Value (CLV) is a metric used to calculate
the value of a customer over their lifespan as a company's customer. CLV helps businesses
understand the value of customers, predict their future revenue contribution, and enhance
business profitability. To calculate CLV, companies consider factors such as average revenue
per customer, customer lifespan, customer retention rate and our proposed cohort-index. CLV
can also assist companies in improving their marketing and customer retention strategies by
focusing on the most valuable customers. Companies can enhance CLV by increasing
customer value and extending customer lifespan.
Keywords: customer lifetime value; cohort-index; revenue-based

Abstrak
Meningkatnya jumlah masyarakat yang melakukan transaksi belanja didasari oleh
kemajuan teknologi yang berkembang pesat. Customer Lifetime Value (CLV) adalah metrik
yang digunakan untuk menghitung nilai pelanggan selama masa hidupnya sebagai pelanggan
perusahaan. CLV membantu perusahaan memahami nilai pelanggan, memprediksi kontribusi
pendapatan pelanggan pada masa depan, dan meningkatkan profitabilitas bisnis. Untuk
menghitung CLV, perusahaan mempertimbangkan faktor-faktor seperti rata-rata pendapatan
per pelanggan, masa hidup pelanggan, tingkat retensi pelanggan dan analisa cohort-index.
CLV juga dapat membantu perusahaan memperbaiki strategi pemasaran dan retensi
pelanggan dengan fokus pada pelanggan yang paling berharga. Perusahaan dapat
meningkatkan CLV dengan cara meningkatkan nilai pelanggan dan meningkatkan durasi
masa hidup pelanggan

Downloads

Published

2023-07-17

Issue

Section

Articles