Determinan Kesiapan Mahasiswa Akuntansi Menghadapi Dunia Kerja Era Revolusi Industri 4.0
Keywords:
Pengetahuan, Soft Skill, Kesiapan KerjaAbstract
Abstract.
Technology in the business world is experiencing rapid development to bring Indonesia
into a new era that has reached its fourth generation. The era of the industrial revolution 4.0
has had a change in the development of accounting, where many people from various
professional backgrounds are worried about losing their jobs due to the emergence of this
sophisticated technology. The purpose of this study was to examine the effect of knowledge
in the world of work and soft skills on the readiness of accounting students to face the world
of work in the 4.0 industrial revolution era. The population in this study were all active
students of the 2020 class of the Accounting Study Program at the Faculty of Economics and
Business, Udayana University, because final year students have been prepared to become
someone who has knowledge in accordance with their major. Final year students who have
had work readiness since college will be confident in their skills and will have a level of
confidence when they enter the world of work. The sampling technique used in this research
is saturated sampling. Methods of data collection using survey methods with questionnaire
techniques. The data analysis technique used is multiple linear regression analysis using the
SPSS program. The results of the analysis show that knowledge variables in the world of
work and soft skills have a positive effect on the readiness of accounting students to face the
world of work in the industrial revolution 4.0 era. The implications of the results of this study
include the theoretical implications that support the Taxonomy Bloom Theory, as well as the
practical implications given to the Accounting Study Program at the Faculty of Economics
and Business, Udayana University as a consideration of how prepared accounting students
are in facing the world of work in the industrial revolution era 4.0 and the factors that affect it.
Keywords: Knowledge, soft skills, job readiness
Abstrak
Teknologi di dunia bisnis mengalami perkembangan yang sangat cepat untuk membawa
Indonesia memasuki era baru yang telah mencapai generasi keempat. Era revolusi industri
4.0 ini memiliki dampak perubahan dalam perkembangan akuntansi, dimana banyak orang
dari berbagai latar belakang profesi khawatir akan hilangnya pekerjaan mereka karena
munculnya teknologi yang canggih ini. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk menguji
pengaruh pengetahuan dalam dunia kerja dan soft skill pada kesiapan mahasiswa akuntansi
dalam menghadapi dunia kerja era revolusi industri 4.0. Populasi dalam penelitian ini adalah
seluruh mahasiswa aktif angkatan 2020 Program Studi Akuntansi di Fakultas Ekonomi dan
Bisnis Universitas Udayana, dikarenakan mahasiswa tingkat akhir telah dipersiapkan menjadi
seseorang yang memiliki ilmu pengetahuan sesuai dengan jurusannya. Mahasiswa tingkat
akhir yang telah memiliki kesiapan kerja sejak dibangku kuliah maka akan yakin dengan
keahliannya serta akan memiliki tingkat percaya diri ketika akan masuk dalam dunia kerja.
Teknik pengambilan sampel yang dipakai dalam penelitian ini adalah sampling jenuh. Metode
pengumpulan data menggunakan metode survey dengan teknik kuesioner. Teknik analisis
data yang digunakan adalah analisis regresi linear berganda dengan menggunakan program
SPSS. Hasil analisis menunjukkan bahwa variabel pengetahuan dalam dunia kerja dan soft
skill berpengaruh positif pada kesiapan mahasiswa akuntansi dalam menghadapi dunia kerja
era revolusi industri 4.0. Implikasi dari hasil penelitian ini meliputi implikasi teoretis
yangmendukung Taxonomy Bloom Theory, serta implikasi praktis yang diberikan untuk
Program Studi Akuntansi di Fakultas Ekonomi dan Bisnis Universitas Udayana sebaga
pertimbangan mengenai bagaimana kesiapan mahasiswa akuntansi dalam menghadapi dunia
kerja era revolusi industri 4.0 serta faktor-faktor yang memengaruhinya.
Kata kunci: Pengetahuan, Soft Skill, Kesiapan Kerja