Pengukuran Kualitas Layanan Aplikasi Buku Pokok Makam Kabupaten Banyumas Menggunakan Metode E-Servqual

Authors

  • Miftahul Jannah Institut Teknologi Telkom Purwokerto
  • Dedy Agung Prabowo Institut Teknologi Telkom Purwokerto
  • Resad Setyadi Institut Teknologi Telkom Purwokerto

Keywords:

Buku Pokok Makam Application, Convenience Sampling, Electronic Service Quality, User Satisfaction, Service Quality

Abstract

Abstract.
Indonesia is one of the countries with the largest population, with a population of 272 million people. The government established the Population and Civil Registration Service to make it easier to record population administration data for its citizens, with the placement of these offices in every region. In Banyumas Regency, there is a Cemetery Staple Book application that is used to make it easier for the people of Banyumas Regency to report deaths through the Village/Kelurahan. The Grave Staple Book Application is a new application that is used as a substitute for manual services. The Grave Staple Book application was created so that the population database can be orderly and well recorded. From the existing problems, this study aims to measure the quality of service in the Buku Pokok Tomb application on user satisfaction. In measuring service quality, you can use the Electronic Service Quality (ESERVQUAL)
method. The E-SERVQUAL method is a development of the Service Quality method. The E-SERVQUAL method uses seven dimensions, namely efficiency, fullfillment, system availability, privacy, responsiveness, compensation, and contact. The sample used in this study was convenience sampling with a total of 80 respondents. The results of the study stated that based on the R-Square value, user satisfaction has a value of 0.806, which is included in the strong category and states that 80.6% is influenced by the variables Efficiency, Fullfillment, System Availability, Privacy, Responsiveness, Compensation, and Contact. Based
on the hypothesis test, not all variables have a positive effect on user satisfaction in the Grave Staple Book Application. Of the seven independent variables, there are three variables whose hypotheses are accepted and four variables whose hypotheses are rejected. The variables
whose hypothesis is accepted are the Fullfillment, Responsiveness, and Compensation variables. While the variables that were rejected were the Efficiency, System Availability, Privacy, Contact variables and were used as recommendations for improving the quality and user satisfaction of the Grave Staple Book Application.
Keywords: Buku Pokok Makam Application; Convenience Sampling; Electronic Service Quality; User Satisfaction, Service Quality

 

Abstrak
Indonesia merupakan salah satu negara dengan jumlah penduduk terbanyak, tercatat jumlah penduduk Indonesia sebanyak 272 juta jiwa. Pemerintah membentuk Dinas Kependudukan dan Pencatatan Sipil untuk mempermudah dalam mendata administrasi kependudukan warganya, dengan penempatan dinas tersebut ada disetiap daerah. Di Kabupaten Banyumas terdapat sebuah aplikasi Buku Pokok Makam yang digunakan untuk mempermudah masyarakat Kabupaten Banyumas dalam melakukan pelaporan kematian melalui Desa/Kelurahan. Aplikasi Buku Pokok Makam merupakan aplikasi baru yang
digunakan sebagai pengganti pelayanan manual. Aplikasi Buku Pokok Makam dibuat agar database kependudukan bisa tertib dan tercatat dengan baik. Dari permasalahan yang ada, penelitian ini bertujuan untuk melakukan pengukuran kualitas layanan pada aplikasi Buku Pokok Makam terhadap kepuasan pengguna. Dalam melakukan pengukuran kualitas layanan dapat menggunakan metode Electronic Service Quality (E-SERVQUAL). Metode ESERVQUAL
ini merupakan pengembangan dari metode Service Quality. Pada metode ESERVQUAL menggunakan tujuh dimensi yaitu efficiency, fullfilment, system availability privacy, responsiveness, compensation, dan contact. Sampel yang digunakan dalam penelitian adalah Convenience Sampling dengan jumlah responden sebanyak 80. Hasil dari penelitian menyatakan bahwa Berdasarkan nilai R-Square bahwa kepuasan pengguna memiliki nilai 0.806 termasuk kedalam kuat dan menyatakan bahwa 80.6% dipengaruhi oleh variabel Efficiency, Fullfilment, System Availability, Privacy, Responsiveness, Compensation,
dan Contact. Berdasarkan uji hipotesis tidak semua variabel berpengaruh secara positif terhadap kepuasan pengguna Aplikasi Buku Pokok Makam. Dari ketujuh variabel independent terdapat tig variabel yang hipotesisnya diterima dan empat variabel yang hipotesisnya ditolak. Variabel yang hipotesisnya diterima adalah variabel Fullfilment, Responsiveness, dan Compensation. Sedangkan variabel yang ditolak adalah variabel Efficiency, System
Availability, Privacy, Contact dan dijadikan sebagai rekomendasi untuk peningkatan kualitas dan kepuasan pengguna Aplikasi Buku Pokok Makam.

 

Downloads

Published

2023-07-17

Issue

Section

Articles