Peran Koperasi Sekolah Dalam Menumbuhkan Karakter Wirausahawan pada Siswa di SMK N 1 Sragi

Authors

  • tuti dwi royani upgris

Abstract

Abstract

Empowerment of School Cooperatives in Growing Entrepreneurship Students in SMK N 1 Sragi School Cooperatives are school cooperatives that have members of the school community, namely teachers, employees, and students. The school cooperative has a business activity providing the needs of the school community, such as textbooks, stationery, food, and others. The existence of school cooperatives is not merely as an economic activity, but as an educational medium for students including organization, leadership, responsibility, and honesty. Entrepreneurship is the enthusiasm, attitude, behavior and ability of a person in handling businesses or activities that lead to efforts to find, create and implement new ways of working, technology and products by increasing efficiency in order to provide better services and or obtain greater profits. aims to obtain data on how to empower school cooperatives in growing student entrepreneurship, students apparently have a very important role in the involvement of school cooperatives. This research was conducted using qualitative research methodology. The data collection is done by using observation, interviews and documentation. This is done to get information about the problem under study. While the data analysis is done to provide a descriptive description and draw conclusions from the description. From the above analysis, it can be concluded that the results of the study prove that school cooperatives as a forum for students to know entrepreneurship so that when they graduate they will have provisions in entrepreneurship.

Keywords: School Cooperative, Student Entrepreneurship Ability, Entrepreneurial Character, Cooperative Participation, Entrepreneurship

Abstrak

Pemberdayaan Koperasi Sekolah dalam Menumbuhkan Entrepreneurship Siswa di SMK N 1 Sragi Koperasi Sekolah adalah koperasi sekolah meiliki anggota dari warga sekolah, yaitu guru, karyawan, dan siswa. Koperasi sekolah memiliki kegiatan usaha menyediakan kebutuhan warga sekolah, seperti buku pelajaran, alat tulis, makanan, dan lain-lain. Keberadaan koperasi sekolah bukan semata-mata sebagai kegiatan ekonomi, melainkan sebagai media pendidikan bagi siswa antara lain berorganisasi, kepemimpinan, tanggung jawab, dan kejujuran. Kewirausahaan adalah semangat, sikap, perilaku dan kemampuan seseorang dalam menangani usaha atau kegiatan yang mengarah pada upaya mencari, menciptakan serta menerapkan cara kerja,teknologi dan produk baru dengan meningkatkan efisiensi dalam rangka memberikan pelayanan yang lebih baik dan atau memperoleh keuntungan yang lebih besar Penelitian ini bertujuan untuk memperoleh data tentang bagaimana pemberdayaan koperasi sekolah dalam menumbuhkan entrepreneurship siswa, siswa ternyata memiliki peranan yang sangat penting dalam keterlibatan koperasi sekolah. Penelitian ini dilakukan dengan menggunakan metodologi penelitian kualitatif. Adapun dalam pengumpulan data dilakukan dengan menggunakan observasi, wawancara dan dokumentasi. Hal ini dilakukan untuk mendapatkan informasi mengenai masalah yang diteliti. Sedangkan analisis data dilakukan untuk memberikan uraian secara deskriptif dan menarik kesimpulan dari uraian tersebut. Dari analisis di atas, dapat disimpulkan bahwa hasil dari penelitian membuktikan bahwa koperasi sekolah sebagai wadah untuk siswa mengenal kewirausahaan sehinggga ketika lulus nanti siswa mempunyai bekal dalam berwirausaha.

Kata kunci: Koperasi Sekolah, Kemampuan Enterpreneurship Siswa, Karakter Wirausaha, Partisipasi Berkoperasi, Kewirausahaan

Downloads

Published

2019-11-21