EKONOMI KREATIF, KONSEP EKONOMI BARU PENGGERAK MAHASISWA MENJADI WIRAUSAHA KREATIF

Authors

  • mahmud yunus Universitas PGRI Semarang

Abstract

The creative economy is a wave of the New economy, after a wave of agrarian, industrial and information economics. Creative economy is an economic concept that focuses more on ideas, leadership, creativity as the main capital in driving the economy. The creative economy is expected to become the financial backbone of Indonesia in the future. The purpose of this study is to analyze the knowledge of creative economics that has been studied in creative economics courses, the knowledge of creative economics that can encourage students' interest to become creative entrepreneurs. This research method uses quantitative research. Data collection techniques using observation, preparation and interviews. The informant in this study denied 30 students of Economic Education at the UniversitasPGRI Semarang who had taken Creative economics courses. Data analysis using an interactive model of miles and Huberman 2014. The results of this study explain the knowledge of the creative economy in the Economics Education students of the Universitas PGRI Semarang is good. Knowledge of the concept of creative economy encourages students to become creative entrepreneurs.

Keywords: Creative Economy, Student, Entrepreneurs

Abstrak

Ekonomi kreatif merupakan gelombang ekonomi keempat, setelah gelombang ekonomi agraris, industri dan informasi. Ekonomi kreatif merupakan konsep ekonomi yang lebih menitik beratkan pada, ide, gagasan, kreatifitas sebagai modal utama dalam menggerakan perekokonomian tersebut.  Ekonomi  kreatif diharapkan dapat menjadi tulang punggung perekonomian Indonesia dimasa depan. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk menganalisis pengetahuan konsep ekonomi kreatif yang telah dipelajari pada mata kuliah ekonomi kreatif, dalam mendorong minat wirausaha mahasiswa. Metode penelitian ini menggunakan penelitian kuantitatif. Teknik pengambilan data menggunakan  observasi,  dokumentasi dan wawancara. Informan dalam penelitian ini berjumlah 30 mahasiswa Pendidikan Ekonomi Universitas PGRI Semarang yang telah mengikuti mata kuliah ekonomi Kreatif. Analisis data menggunakan interactif model dari miles and huberman 2014. Hasil penelitian ini menjelaskan bahwa pengetahuan tentang ekonomi kreatif pada mahasiswa Pendidikan Ekonomi Universitas PGRI Semarang sudah baik. Pengetahuan konsep ekonomi kreatif mendorong minat mahasiswa  untuk menjadi wirausaha kreatif.

Kata kunci: Ekonomi Kreatif, Mahasiswa, wirausaha

Downloads

Published

2019-11-20