Analisis kemampuan metakognitif siswa dalam pemecahan masalah matematika materi program linear ditinjau dari gaya belajar
Keywords:
metacognitive ability, problem solving, linear programs, learning stylesAbstract
This research aims to describe students' metacognitive abilities in solving mathematical problems on linear programs material in terms of learning styles. The research method used is descriptive qualitative. Subjects in this study are class XI MIPA 1 SMA Negeri 1 Weleri using purposive sampling will be selected by at least one student from each learning style. The results are: students with visual, auditory, and kinesthetic learning styles bring up indicators in metacognitive aspects, namely planning, monitoring, and evaluation. However, students with kinesthetic learning styles in the evaluation aspect raise 2 out of 4 indicators. The factors that influence the emergence of students' metacognitive abilities in solving mathematical problems for each learning style are differences in student characteristics and the suitability of teaching styles and learning styles.
References
Amir, M. F., & Kusuma W, M. D. (2018). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Berbasis Masalah Kontekstual untuk Meningkatkan Kemampuan Metakognisi Siswa Sekolah Dasar. Journal of Medives : Journal of Mathematics Education IKIP Veteran Semarang, 2(1), 117–128. https://doi.org/10.31331/medives.v2i1.538
Arifin, Z., Kurniasih, N., & Kurniawan, H. (2019). Kemampuan Metakognisi Siswa Climber Dalam Memecahkan Masalah Matematika Soal Pisa. Seminar Nasional Pendidikan Matematika Ahmad Dahlan, 6, 301–308.
Astuti, A., Handayani, A. D., & Fiantika, F. R. (2019). Proses Pemecahan Masalah Kontekstual Siswa SMA ditinjau dari Gaya Belajar Berdasarkan Langkah Polya Materi Sistem Persamaan Linier Tiga Variabel. Kediri: Universitas Nusantara PGRI Kediri.
Batista, R. (2013). Profil keterampilan metakognitif siswa dalan memecahkan masalah sistem persamaan linear dua variabel ditinjau dari gaya belajar. Skripsi. Jember: Universitas Jember.
Dwijayanti, I., Utami, R. E., & Budiman, M. A. (2017). Profil Kesadaran Belajar Mahasiswa Berkemampuan Pemecahan Masalah Tinggi Pada Matakuliah Analisis. Media penelitian Pendidikan, 11(1), 1–6.
Handayani, P., Faradiba, S. S., & Fuady, A. (2021). Karakterisasi Kemampuan Metakognitif Dalam Menyelesaikan Masalah Pada Materi Persamaan Garis Lurus. JP3(Jurnal Penelitian, Pendidikan, dan Pembelajaran), 16(1), 254–265.
Ilmiyah, S., & Mariyah. (2013). Profil Pemecahan Masalah Matematika Siswa SMP Pada Materi Pecahan Ditinjau Dari Gaya Belajar. Jurnal Online. https://ejournal. unesa. ac. id/.
Nugroho, A. A., & Dwijayanti, I. (2016). Proses Berpikir Mahasiswa Ditinjau dari Kemampuan Metakognitif Awal Dalam Pemecahan Masalah Matematis. JPPM (Jurnal Penelitian dan Pembelajaran Matematika), 9(1), 25–32.
Nugroho, A. A., Dwijayanti, I., & Utami, R. E. (2017). Analisis Gaya Belajar Mahasiswa Pendidikan Matematika Universitas PGRI Semarang Angakatan 2015.
OECD. (2019). PISA 2018 Results What Students Know and Can Do. In PISA 2009 at a Glance: Vol. I. OECD Publishing.
Sulistyawan, D. (2016). Analisis Metakognitif Siswa Dalam Pemecahan Masalah Dimensi Tiga. Surakarta: Universitas Muhammadiyah Surakarta.
Umrana, Cahyono, E., & Sudia, M. (2019). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Ditinjau dari Gaya Belajar Siswa. Jurnal Pembelajaran Berpikir Matematika, 4(1), 67–76.
Wicaksono, A. G. C. (2016). Perbandingan Kemampuan Kognitif dan Metakognitif Mahasiswa dengan Gaya Belajar yang Berbeda. Media Penelitian Pendidikan: Jurnal Penelitian dalam Bidang Pendidikan dan Pengajaran, 10(2), 142–153.
Widayanti, F. D. (2013). Pendidikan Mengetahui Gaya Belajar Siswa Dalam Kegiatan Pembelajaran di Kelas. Erudio Journal of Educational Innovation, 2(1).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 SENATIK
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.