Peningkatan kemampuan pola bilangan mahasiswa dengan LKM elektronik bermuatan etnomatematika dan bahasa inggris

Authors

  • Hartono Hartono IKIP PGRI Pontianak
  • Muhammad Iqbal Ripo Putra IKIP PGRI Pontianak
  • Utin Desy Susiaty IKIP PGRI Pontianak

Keywords:

electronic LKM, college student, number pattern

Abstract

The purpose of this study was to determine the increase of students' numeracy patterning skills with ethnomathematical and English-laden electronic LKM. This research is an experimental study with a one group pretest-posttest design. The sample in this study was 16 fourth semester students of the Mathematics Education Study Program, IKIP PGRI Pontianak with simple random sampling technique. The results showed that the students obtained the pretest and posttest scores for the ability of number patterns with an average of 55,94 and 73,44. After applying learning with electronic LKM containing ethnomathematics and English on the ability of student numbers patterns to get a value of t = 6,139 where             = 0.05 with t arithmetic > t table (6,139 > 1,753) then H0 is rejected. Thus, learning with ethnomathematical and English-laden electronic LKM can improve students' numeracy pattern skills.

References

Afandi, A., & Jalal, A. (2017). Pengembangan LKM dengan Pendekatan Open-Ended untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kreatif pada Mata Kuliah Geometri. Delta-Pi: Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 6(2), 1–8. http://www.tjyybjb.ac.cn/CN/article/downloadArticleFile.do?attachType=PDF&id=9987

Aldresti, F., Erviyenni, & Haryati, S. (2021). Pengembangan Lembar Kegiatan Mahasiswa Elektronik ( e-LKM ) berbasis Collaborative Learning untuk Mata Kuliah Dasar-Dasar Pendidikan MIPA. PENDIPA Journal of Science Education, 5(3), 292–299.

Buyung, & Hendriana, E. C. (2020). Kemampuan Pemaham a N Konsep Matematika Mahasiswa Menggunakan Lembar Kerja Mahasiswa. 6(1), 1–9.

Febriani, M. (2016). Pemanfaatan Lembar Kerja Mahasiswa Untuk Meningkatkan Keaktifan Mahasiswa: Studi Penerapan Lesson Study Pada Mata Kuliah Buku Teks Pelajaran Bahasa Indonesia. Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra, 16(2), 203. https://doi.org/10.17509/bs_jpbsp.v16i2.4482

Handayani, S. (2016). Pentingnya Kemampuan Berbahasa Inggris Sebagai Dalam Menyongsong Asean. Ikatan Sarjana Pendidikan Indonesia (ISPI) Jawa Tengah, 3(1), 102–106. http://ispijateng.org/wp-content/uploads/2016/05/PENTINGNYA-KEMAMPUAN-BERBAHASA-INGGRIS-SEBAGAI-DALAM-MENYONGSONG-ASEAN-COMMUNITY-2015_Sri-Handayani.pdf

Juriana. (2017). Citation: Juriana, ’Pentingnya Penggunaan Bahasa Inggris dalam Komunikasi Dakwah pada Era Global. Jurnal Dakwah Dan Pengembangan Sosial Kemanusiaan, 8(2), 241–258. http://lp3.um.ac.id/downlot.php?file=80_01._ISLAM_DAN_RADIKALISME_AGAMA.pdf.

Kusuma, C. S. D. (2018). Integrasi bahasa Inggris dalam Proses Pembelajaran. Efisiensi - Kajian Ilmu Administrasi, 15(2), 43–50. https://doi.org/10.21831/efisiensi.v15i2.24493

Laurens, T. (2016). Analisis Etnomatematika Dan Penerapannya Dalam Meningkatkan Kualitas Pembelajaran. Jurnal LEMMA, 3(1), 86–96. https://doi.org/10.22202/jl.2016.v1i3.1120

Nasution, S. (2016). Pentingnya Pendidikan Bahasa Inggris Pada Anak Usia Dini. Warta, 50.

Noto, M. S., Firmasari, S., & Fatchurrohman, M. (2018). Etnomatematika pada sumur purbakala Desa Kaliwadas Cirebon dan kaitannya dengan pembelajaran matematika di sekolah Ethnomathematics at the sumur purbakala Kaliwadas Village of Cirebon and relationship with mathematics learning in school. Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 5(2), 201–210.

Santosa, R. B. (2017). Motivasi Dalam Pembelajaran Bahasa Inggris: Studi Kasus Pada Mahasiswa Jurusan Pendidikan Bahasa Inggris IAIN Surakarta. Jurnal Ilmiah Didaktika, 18(1), 87. https://doi.org/10.22373/jid.v18i1.3089

Sarwoedi, Marinka, D. O., Febriani, P., & Wirne, I. N. (2018). Efektifitas Etnomatematika dalam Meningkatkan Kemampuan Pemahaman Matematika Siswa. Jurnal Pendidikan Matematika Raflesia, 03(02), 171–176. https://ejournal.unib.ac.id/index.php/jpmr/article/view/7521

Susilo, G., & Nur’aini, T. A. (2018). Pengaruh Tes Potensi Akademik Siswa terhadap Prestasi Belajar Matematika. JKPM (Jurnal Kajian Pendidikan Matematika), 4(1), 21. https://doi.org/10.30998/jkpm.v4i1.2975

Ulimaz, A., Agustina, D. K., Anggraini, D. P., & Sulistiana, D. (2020). Pengembangan Lembar Kerja Mahasiswa pada Materi Nutrisi Mikroorganisme Berbasis High Order Thinking Skill. Bioedusiana: Jurnal Pendidikan Biologi, 5(1), 33. https://doi.org/10.34289/bioed.v5i1.1565

Ulum, B., Budiarto, M. T., & Ekawati, R. (2018). Etnomatematika Pasuruan : Eksplorasi Geometri Untuk Sekolah Dasar Pada Motif Batik Pasedahan Suropati Mahasiswa Program Pascasarjana, Prodi Pendidikan Dasar , Universitas Negeri Surabaya , Dosen Pascasarjana , Prodi Pendidikan dasar, Universitas Negeri. Jurnal Kajian Pendidikan Dan Hasil Penelitian, 4(2). http://journal.unesa.ac.id/index.php/PD

Wiganingrum, T., Serevina, V., & Budi, A. S. (2019). Lembar Kerja Elektronik Peserta Didik Dilengkapi Video Animasi Berbasis Guided Discovery Pada Materi Gerak Harmonis Sederhana. VIII, SNF2019-PE-307–312. https://doi.org/10.21009/03.snf2019.01.pe.38

Wirda, M. A., Rosni, R., Berutu, N., & Rahmad, R. (2018). Pengembangan Lembar Kerja Mahasiswa (LKM) Berbasis Project Pada Mata Kuliah Evaluasi Hasil Belajar Geografi TA 2017/2018. Jurnal Geografi, 10(2), 164. https://doi.org/10.24114/jg.v10i2.10443.

Downloads

Published

2021-08-22

How to Cite

Hartono, H., Putra, M. I. R., & Susiaty, U. D. (2021). Peningkatan kemampuan pola bilangan mahasiswa dengan LKM elektronik bermuatan etnomatematika dan bahasa inggris. Prosiding Seminar Nasional Matematika Dan Pendidikan Matematika, 6, 100–104. Retrieved from https://conference.upgris.ac.id/index.php/senatik/article/view/1826

Issue

Section

Articles