Kajian Luas dan Volume Alat Musik Rebana Hadroh Menggunakan GeoGebra

Authors

  • Kamilah Rohadatul Azizah Pendidikan Matematika Universitas Sanata Dharma
  • Veronika Juliani Pendidikan Matematika Universitas Sanata Dharma
  • Odilia Rosa Kusuma Pendidikan Matematika Universitas Sanata Dharma

Keywords:

ethnomathematics, tambourine, geometry, GeoGebra

Abstract

Tambourine musical instrument is a musical instrument that can be easily found in Indonesia. Tambourine musical instrument is generally used in Melayu music and also in Qosidah accompaniment. The tambourine is one of the musical instruments that can be associated with mathematics, especially geometry. The purpose of this research is to find out the geometric elements contained in the Tambourine Hadroh musical instrument and to find out the implementation of using the Geogebra application to determine the area and volume of Rebana Hadroh's rotating object. The method used in this research is a literature study and data collection will be carried out by conducting experiments on the GeoGebra application. Through this research, it was found that the area of Rebana Hadroh was 663.12 area units and the volume of the rotating object was 12, 739.75 volume units.

References

Darmalaksana, W. (2020). Metode Penelitian Kualitatif Studi Pustaka dan Studi Lapangan. Digital Library UIN Sunan Gunung Djati Bandung.

Indah L. Nur’aini. (2017). Pembelajaran Matematika Geometri Secara Realistis. Jurnal Matematika 16 (2).

Kebudayaan, D. P. (n.d.). Peralatan Hiburan dan Kesenian Tradisional Daerah Kalimantan Timur. hal.77.

Kebudayaan, D. P. (n.d.). Peralatan Hiburan dan Kesenian Tradisional Daerah Kalimantan Timur. hal. 80-81.

Lazuardi Fitroh Habibie Putra Azaka, I. Z. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Matematika Berbasis Geogebra Pada Materi Integral. Jurnal Mahasiswa Pendidikan Matematika, 1(3).

Lusiana Novi Andani, N. A. (2021). Rebana Sebagai Media Pembelajaran dalam Konsep Luas Lingkaran dengan Pendekatan RME (Realistic Mathematics Education). Polynom : Journal in Mathematics Education, 1(1).

Muhammad Syofian, N. G. (2021). Kajian literatur: Dampak covid-19 terhadap pendidikan jasmani. Journal of Sport Education, 3(2).

Nasution, A. E., Irvan, & Batubara, I. H. (2020). Penerapan Model Problem Based Learning dan Etnomatematika Berbantuan Geogebra Untuk Meningkatkan Komunikasi Matematis. Journal Mathematics Education Sigma (JMES).

Putri, L. I. (2017). Eksplorasi Etnomatematika Kesenian Rebana sebagai Sumber Belajar Matematika pada Jenjang MI.

Putri, L. I. (2017). Eksplorasi Etnomatematika Kesenian Rebana Sebagai Sumber Belajar Matematika Pada Jenjang MI. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 4(1), 26.

Ramadani, P. (2019). Analisis Etnomatematika Kesenian Rebana sebagai Sumber belajar Matematika bagi Siswa SMP Darul Falah Bandar Lampung. Skripsi. Lampung: Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung.

Tonra, W. S. (2021). Pelatihan Penggunaan Geogebra Untuk Mata Kuliah Kalkulus Pada Materi Luas Daerah dan Volume Benda Putar. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 4(2).

Wirya, M. K. (1984). Bermain Rebana. Jakarta: CV Yasaguna.

Downloads

Published

2022-12-22

How to Cite

Azizah, K. R. ., Juliani, V. ., & Kusuma, O. R. . (2022). Kajian Luas dan Volume Alat Musik Rebana Hadroh Menggunakan GeoGebra. Prosiding Seminar Nasional Matematika Dan Pendidikan Matematika, 7, 201–206. Retrieved from https://conference.upgris.ac.id/index.php/senatik/article/view/3309

Issue

Section

Articles