Pengembangan Media Pembelajaran Matematika Berbasis Adobe Animate Materi Bangun Ruang Sisi Datar dengan Pendekatan Etnomatematika Pada Siswa Kelas IX

Authors

  • Jaka Wisnu Wardana Universitas PGRI Semarang
  • Achmad Buchori Universitas PGRI Semarang
  • FX Didik Purwosetiyono Universitas PGRI Semarang

Keywords:

development, ethnomathematics, geometry flat side

Abstract

This study aims to develop Adobe Animate based mathematics learning media on flat sided geometry with an ethnomathematical approach. This type of research is Research and Development using the ADDIE development model which includes 4 steps, namely Analysis, Design, Development and Implementation. The research subjects were 29 students of class IX A as the experimental class. Media development using Adobe Animate software. The results of this study indicate that the media is declared feasible based on material expert validation with a percentage of feasibility and media expert validation of 94% and material validation of 82%. Furthermore, revisions were made based on input from the validator, so that the mathematics learning media based on Adobe Animate on the flat sided geometry material with an ethnomathematical approach was declared feasible. And also searched for student responses to the developed media, and obtained student responses of 94.77% with a very good category.

References

Abdullah, DI dkk. (2015). Keefektifan Model Pembelajaran Problem Based Learning Bernuansa Etnomatematika terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa Kelas VIII. Unnes Journal of Mathematics Education. Vol 4 No 3.

Amaliah, R., Rahmawati, R., & Nasir, A. M. (2020). Pengaruh Pembelajaran Berbasis Information and Communication Technology (ICT) terhadap Hasil Belajar Geometri Peserta Didik Kelas X SMK Kebangsaan Indonesia Maros. EQUALS: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 3(2), 101-112.

Buchori, A. (2019). Pengembangan multimedia interaktif dengan pendekatan kontekstual untuk meningkatkan pemecahan masalah kemampuan matematika. Jurnal Inovasi Teknologi Pendidikan, 6(1), 104-115.

Hardiarti, S. 2017. Etnomatematika: Aplikasi Bangun Datar Segiempat Pada Candi Muaro Jambi. Aksioma: Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 8(2), 99-110.

Harpeni Dewantara, A. (2020). Kreativitas Guru Dalam Memanfaatkan Media Berbasis It Ditinjau Dari Gaya Belajar Siswa. Journal of Primary Education, 1(1), 15–28.

International Association for the Evaluation of Educational Achievement. (2015). TIMSS 2015 Assessment Framework.

Masykur, Nofrizal & Syazali. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Matematika dengan Macromedia Flash. Al-Jabar: Jurnal Pendidikan Matematika, 8(2), 177- 186.

NCTM. (2000). Principles and Standards for School Mathematics. United States of America: The National Council of Teachers of Mathematics, Inc.

Novita, R., Prahmana, R. C. I., Fajri, N., & Putra, M. (2018). Penyebab kesulitan belajar geometri dimensi tiga. Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 5(1), 18-29.

Permendikbud No. 58 Tahun 2014 Tentang Kurikulum 2013 Sekolah Menengah Pertama/ Madrasah tsanawiyah. Jakarta: Kemendikbud

Purwosetiyono, F. D., & Zuhri, M. S. (2015). Multiple Representasi Calon Guru dalam Memecahkan Masalah Matematika ditinjau dari Berfikir Kreatif. AKSIOMA: Jurnal Matematika dan Pendidikan Matematika, 6(2), 60-68.

Purwosetiyono, F. D., Rubowo, M. R., & Nursyahidah, F. (2020, August). Pengembangan task book matematika dengan model problem based learning untuk meningkatkan berpikir kreatif siswa kelas VII. In Prosiding Seminar Nasional Matematika dan Pendidikan Matematika (Vol. 5, pp. 408-415).

Putra, A. P & Prasetyo, D. (2022). Peran Etnomatematika Dalam Konsep Dasar Pembelajaran Matematika. Intersections, 7(2), 1-9.

Rosa, M., & Orey, D. (2011). Ethnomathematics: The Cultural Aspects of Mathematics. Revista Latinoamericana de Etnomatemática: Perspectivas Socioculturales de La Educación Matemática, 4(2), 32-54.

Samsudin, S., Irawan, M. D., & Harahap, A. H. (2019). Mobile app education gangguan pencernaan manusia berbasis multimedia menggunakan Adobe Animate CC. (JurTI) Jurnal Teknologi Informasi, 3(2), 141-148.

Sarwoedi, S., Marinka, D. O., Febriani, P., & Wirne, I. N. (2018). Efektifitas etnomatematika dalam meningkatkan kemampuan pemahaman matematika siswa. Jurnal Pendidikan Matematika Raflesia, 3(2), 171-176.

Sugihartini, N., & Yudiana, K. (2018). Addie Sebagai Model Pengembangan Media Instruksional Edukatif (Mie) Mata Kuliah Kurikulum Dan Pengajaran. Jurnal Pendidikan Teknologi Dan Kejuruan, 15(2), 277–286.

Sugiyono. (2018). METODE PENELITIAN PENDIDIKAN Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. ALFABETA.

Wahid, A., Handayanto, A., & Purwosetiyono, F. D. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Etnomatematika Menara Kudus Menggunakan Adobe Flash Professional CS 6 pada Siswa Kelas VIII. Imajiner: Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 2(1), 58-70.

Wibowo, S. d. (2015). Media Pembelajaran Animasi Penyerbukan Pada Tumbuhan Menggunakan Macromedia Flash 8. Jurnal Techno.COM, 14 (2), 151-158.

Downloads

Published

2022-12-22

How to Cite

Wardana, J. W., Buchori, A., & Purwosetiyono, F. D. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Matematika Berbasis Adobe Animate Materi Bangun Ruang Sisi Datar dengan Pendekatan Etnomatematika Pada Siswa Kelas IX. Prosiding Seminar Nasional Matematika Dan Pendidikan Matematika, 7, 287–292. Retrieved from https://conference.upgris.ac.id/index.php/senatik/article/view/3327

Issue

Section

Articles