Integrasi Model Polya dalam LKPD Interaktif Menggunakan Liveworksheets untuk Meningkatkan Kemampuan Eksplorasi Ide Siswa Sekolah Dasar dalam Penyelesaian Soal Cerita Matematika

Authors

  • Yeni Fitriya
  • Hendra Listya Kurniawan Universitas Negeri Yogyakarta

Keywords:

Exploration of ideas, Interactive Student Worksheet, Polya Model

Abstract

Mathematical disposition as affective mathematics has an important role for student character especially in society environment. One of indicator of mathematical disposition is the ability to explore ideas. However, based on a preliminary study through interview, observation and documentation of fifth grade math learning at MI Al-Islah, Berbek, shows that the ability to explore ideas in solving fractional story problems is still low, namely 70% of students have not been able to translate story questions into mathematical sentences. Whereas the ability to explore ideas is important for students as a form of differentiation of ideas. By Integrating the Polya Model into the Interactive Student Worksheet (LKPD) is an appropriate guideline to guide students in solving math story problems. Interactive LKPD is developed through Live Worksheets using steps to solve mathematical problems by the Polya Model. The results showed that after the experiment and implementation of the developed teaching materials, the students ability to explore ideas increased to 60%. With an indication that students are able to make mathematical sentences well, the methods used by students are also varied with the same result and students are more enthusiastic to participate in learning.

References

Absorin dan Sugiman (2018) Eksplorasi Kemampuan Penalaran dan Representasi Matematis Siswa Sekolah Menengah Pertama. Phytagoras: Jurnal Pendidikan Matematika, 13 (2)

Akbar, Padillah dkk. (2018) Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah dan Disposisi Matematis Peserta didik Kelas IX SMA Putra Juang dalam Materi Peluang. Jurnal Pendidikan Matematika. 2 (1)

Bramantyo (2021) Teknik Berpikir Kreatif. Ponorogo: Uwais Inspirasi Indonesia

Farhana, Fitri dkk. (2022) Pengembangan Bahan Ajar Berbasis Digital pada Mata Pelajaran Bahasa Inggris di SMK Atlantis Plus Depok. Jurnal Instruksional, 3(1)

Haryani, Desti (2011) Pembelajaran Matematika dengan Pemecahan Masalah untuk Menumbuhkan Kemampuan Berikir Kritis, Prosiding Seminar Nasional FMIPA Universitas Negeri Yogyakarta

Hawaidah, dkk (2022). Komunikasi dalam PAUD. Padang: PT Global Eksekutif Teknologi

Hayuhantika, Diesty dkk. (2019) Eksplorasi Ide-Ide Matematika pada Kesenian Reog Tulungagung. Prismatika Jurnal Pendidikan dan Riset Matematika, 2(1)

Huda, Muzamil. (2016) Meningkatkan Kemampuan Memecahkan Masalah Matematis Siswa MAN Babat Melalui Strategi Pembelajaran Eksploratif. Seminar Nasional Matematika X Universitas Negeri Semarang

Ja’far, Muhammad dkk. (2014). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Berbasis Karakter Konsisten dan Teliti Menggunakan Pendekatan Realistic Mathemathic Education (RME) Pada Bab Kesebangunan dan Kekongruenan Bangun. Jurnal Edukasi UNES, 1(3)

Mandur, Kanisius dkk. (2013) Kontribusi Kemampuan Koneksi, Kemampuan Representasi dan Disposisi Matematis Terhadap Prestasi Belajar Matematika Peserta didik SMA Swasta di Kabupaten Manggarai. E-Jurnal Program Pascasarjana Universitas Pendidikan Ganesha Program Studi Matematika. 2 (1)

Marcel, Danesi (2010) Pengantar Memahami Semiotika Media. Yogyakarta: Jalasutra

Nu'man, Mulin (2019) Self Awareness Peserta didik Madrasah Aliyah dalam Pembelajaran Matematika. Jurnal Pengembangan Pembelajaran Matematika (JPPM). 1 (1)

Puspitaningrum, NZ dkk.(2018) Lembar Kerja Siswa Berbasis Collaborative Creativity untuk Melatihkan Kemampuan Berargumentasi Ilmiah Siswa SMA. Seminar Nasional Quantum Pendidikan Fisika UAD

Putra, Zetra Hainul (2016). Pengetahuan Mahasiswa Pendidikan Guru Sekolah Dasar dalam Merepresentasikan Operasi Pecahan dengan Model Persegi Panjang. Jurnal Elemen, 2(1)

Setyo, Arie Anang (2020). Model Pembelajaran Problem Based Learning Berantuan Software Geogebra untuk Meningkatkan Kemampuan Komunikasi Matematis dan Self Confidence Siswa SMA. Makasar: Yayasan Barcode

Downloads

Published

2022-12-22

How to Cite

Fitriya, Y., & Kurniawan, H. L. (2022). Integrasi Model Polya dalam LKPD Interaktif Menggunakan Liveworksheets untuk Meningkatkan Kemampuan Eksplorasi Ide Siswa Sekolah Dasar dalam Penyelesaian Soal Cerita Matematika. Prosiding Seminar Nasional Matematika Dan Pendidikan Matematika, 7, 73–79. Retrieved from https://conference.upgris.ac.id/index.php/senatik/article/view/3330

Issue

Section

Articles