Implementasi Buku Ajar “Pecahan” Berbasis Multiple Intelligences melalui Dicovery Learning Untuk Siswa Sekolah Dasar

Authors

  • Nur Fathonah Universitas PGRI Adi Buana Surabaya
  • Liknin Nugraheni Universitas PGRI Adi Buana Surabaya

Keywords:

Discovery Learning, Multiple Intelligence

Abstract

The purpose of this study is to describe the implementation of multiple intelligence-based “Fraction” textbooks through Discovery Learning for elementary school students. This implementation is based on learning outcomes tests, student activities and student response questionnaires. This research is included in the implementation phase of the ongoing ADDIE development model. This study uses a descriptive quantitative approach. The subjects in this study were 5th grade students of SDI A-Education with a total of 20 students. The technique used is a test technique to determine the improvement of tests for mathematical logical intelligence, linguistics, and visual spatial, observation techniques to observe student activities and questionnaire techniques to determine student responses to the use of textbooks and learning models. From the results of the study obtained data that through the calculation of the N-Gain Score, it was found that there was an increase in test results before and after learning for the three intelligences with each getting the "Medium" category. Based on the observations of student activities, the three activities that are mostly carried out by students are in accordance with learning, namely discussing/asking between students/teachers, presenting their work and drawing conclusions from procedures/concepts. For the student response questionnaire, the results were in the "Good" category.

References

Fitriyah, H., & Sorraya, A. (2020). Hubungan Minat Baca dengan Kemampuan Literasi Informasi Siswa Kelas VIII di Perpustakaan SMP Negeri 6 Malang. Prosiding Seminar Nasional ….

Hannya, & Kristin, F. (2020). META ANALISIS PENGGUNAAN MODEL PEMBELAJARAN DISCOVERY LEARNING DALAM MENINGKATKAN HASIL BELAJAR IPA SISWA SD. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dan Pembelajaran.

Latifah, U. H., & Widjajanti, D. B. (2017). Pengembangan bahan ajar statistika dan peluang berbasis multiple intelligences berorientasi pada prestasi, pemecahan masalah, dan rasa ingin tahu. Jurnal Riset Pendidikan Matematika. https://doi.org/10.21831/jrpm.v4i2.13083

Maharani, I. N. (2017). Model Pengembangan Bahan Ajar Matematika Untuk Sekolah Dasar. VOX EDUKASI: Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 2(1), 1–10.

Novitasari, D. (2016). Pengaruh Penggunaan Multimedia Interaktif Terhadap Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Siswa. FIBONACCI: Jurnal Pendidikan Matematika Dan Matematika, 2(2), 8. https://doi.org/10.24853/fbc.2.2.8-18

Nurul Hidayati Rofiah. (2016). Menerapkan multiple intelligences dalam pembelajaran di sekolah dasar. Jurnal Dinamika Pendidikan Dasar.

Rahim, R., Siregar, R. F., Ramadhani, R., Anisa, Y., Dharmawangsa, U., Pembinaan, U., Indonesia, M., & Area, U. M. (2022). Jurnal abdidas. 3(3), 519–524.

Fitriyah, H., & Sorraya, A. (2020). Hubungan Minat Baca dengan Kemampuan Literasi Informasi Siswa Kelas VIII di Perpustakaan SMP Negeri 6 Malang. Prosiding Seminar Nasional ….

Hannya, & Kristin, F. (2020). META ANALISIS PENGGUNAAN MODEL PEMBELAJARAN DISCOVERY LEARNING DALAM MENINGKATKAN HASIL BELAJAR IPA SISWA SD. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dan Pembelajaran.

Latifah, U. H., & Widjajanti, D. B. (2017). Pengembangan bahan ajar statistika dan peluang berbasis multiple intelligences berorientasi pada prestasi, pemecahan masalah, dan rasa ingin tahu. Jurnal Riset Pendidikan Matematika. https://doi.org/10.21831/jrpm.v4i2.13083

Maharani, I. N. (2017). Model Pengembangan Bahan Ajar Matematika Untuk Sekolah Dasar. VOX EDUKASI: Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 2(1), 1–10.

Novitasari, D. (2016). Pengaruh Penggunaan Multimedia Interaktif Terhadap Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Siswa. FIBONACCI: Jurnal Pendidikan Matematika Dan Matematika, 2(2), 8. https://doi.org/10.24853/fbc.2.2.8-18

Nurul Hidayati Rofiah. (2016). Menerapkan multiple intelligences dalam pembelajaran di sekolah dasar. Jurnal Dinamika Pendidikan Dasar.

Rahim, R., Siregar, R. F., Ramadhani, R., Anisa, Y., Dharmawangsa, U., Pembinaan, U., Indonesia, M., & Area, U. M. (2022). Jurnal abdidas. 3(3), 519–524.

Suciana, F., & Fauzan, A. (2018). Pengembangan Modul Berbentuk Komik Berbasis Kontekstual untuk Pembelajaran Matematika di SMA. Edukasi Dan Penelitian Matematika, 7(1), 60–66.

Susanto, J. (2012). PENGEMBANGAN PERANGKAT PEMBELAJARAN BERBASIS LESSON STUDY DENGAN KOOPERATIF TIPE NUMBERED HEADS TOGETHER UNTUK MENINGKATKAN AKTIVITAS DAN HASIL BELAJAR IPA DI SD. Journal of Primary Educational.

Wahyuni, W., Tukiran, T., & Widodo, W. (2017). PENGEMBANGAN PERANGKAT PEMBELAJARAN KIMIA ANALISIS BERBASISMODEL PEMBELAJARAN GUIDED DISCOVERY UNTUK MELATIH PEMAHAMAN KONSEP DAN KETERAMPILAN BERPIKIR KRITIS SISWA SMK. JPPS (Jurnal Penelitian Pendidikan Sains). https://doi.org/10.26740/jpps.v2n2.p181-190

Downloads

Published

2022-12-22

How to Cite

Fathonah, N., & Nugraheni, L. . (2022). Implementasi Buku Ajar “Pecahan” Berbasis Multiple Intelligences melalui Dicovery Learning Untuk Siswa Sekolah Dasar. Prosiding Seminar Nasional Matematika Dan Pendidikan Matematika, 7, 80–86. Retrieved from https://conference.upgris.ac.id/index.php/senatik/article/view/3331

Issue

Section

Articles