Profil berpikir kreatif siswa berdasarkan tahapan wallas dalam pemecahan masalah matematika ditinjau dari adversity quotient
Keywords:
creative thinking process, stages of wallas, adversity quotientAbstract
The purpose of this study is to investigate the process of creative thinking in VIII class in solving space build of the flat side problems based on Wallas stages reviewed by student”s Adversity Quotient (AQ). This study used a qualitative descriptive method. Subjects were determined through purposive sampling which is based on several criteria, namely : (1)in the category of adversity quotient to be analyzed (climber,camper,quitter) and (2) have good communication skills (based on information from the teacher). Finally, subjects were taken for this research is 1 person for each category of AQ. The techniques of collection the data was done by doing task-based interview. The task in this research is Test of Problem Solving. The data analysis techniques include three activities there are classification, data presentation and conclusion. Data validation was done by time triangulation and perseverance. Based on the results of data analysis, it can be concluded that the creative thinking process of student climber,camper and quitter at each stage Wallas.
References
Aisy, Raudlotul, & Ika. (2019). Hubungan Kemampuan Berpikir Kreatif dan Kemampuan Siswa Dalam Memberikan Soal Matematika. Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika Volume.8 No.2. ISSN : 2301-9085.
Fauziyah, Isna. dkk. (2013). Proses Berpikir Kreatif Siswa Kelas X Dalam Memecahkan Masalah Geometri Berdasarkan Tahapan Wallas Ditinjau Dari Adversity Quotient (AQ) Siswa. Jurnal Pendidikan Matematika. Solusi Vol.1 No.1.
Hartono, Y. (2014). Matematika: Strategi Pemecahan masalah(1st ed.). Yogyakarta: Graha Ilmu.
Indrawati , Dwi. (2019). Profil Berpikir Kreatif Siswa dalam Menyelesaikan Soal Cerita Materi Luas dan Keliling Bangun Datar Ditinjau dari Adversity Quotient (AQ). Skripsi. Jember: Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Jember.
Isvina, Wisas ,dkk. (2015). Proses Berpikir Kreatif dalam Memecahkan Masalah Sub Pokok Bahasan Trapesium Berdasarkan Tahapan Wallas Ditinjau Dari Adversity Quotient (AQ) Siswa Kelas VII-C SMP Negeri 1 Jember. Artikel Ilmiah Mahasiswa, I (1): 1-7.
Maini, Novia & Nur. (2019). Analisis Kemampuan Penyelesaian Masalah Matematis Siswa Berdasarkan Langkah-langkah Brainsford & Stein Ditinjau Dari Adversity Quotient. Jurnal Kiprah VII(1) : 27-31. ISSN : 2580-6947.
Monalisa, dkk. (2018). Analisis Kemampuan Berfikir Kreatif Matematis Siswa SMP Pada Materi Peluang. Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif, Volume X, No.X,XXXXX. ISSN :2614-221X.
Mongleong, J Lexy. (2017). Metodologi Penelitian Kualitatif. PT Remaja Rosdakarya offset. Bandung.
Mulyani, Eva, dkk. (2019). Adversity Quotient Mahasiswa Pendidikan Matematika dan Keterkaitannya dengan Indeks Prestasi Koumulatif. Jurnal Pendidikan Matematika. ISSN : 2527-8827
Octafia, Yuni. (2018). Profil Proses Berpikir Kreatif Siswa dalam Menyelesaikan Soal Segiempat dan Segitiga, Skripsi. Jember: Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Jember.
Priyastutik, Syela, dkk. (2018). Pengaruh Kemandirian dan Konsep Diri Terhadap Pemecahan Masalah Matematika Siswa. Jurnal Kajian Pendidikan Matematika. ISSN : 2477-2348.
Sappaile, Baso Intang & Triyanto. (2019). Pengaruh Motivasi Belajar dan Konsep Diri Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika. Indonesian Journal of Educational Studeies(IJES). ISSN : 2621-6744.
Sari, Agus & Ikhsan. (2017). Proses berfikir kreatif siswa dalam memecahkan masalah matematika berdasarkan model Wallas. Jurnal tadris matematika Vol.10 No.1, Hal 18-32. ISSN : 2085 – 5893.
Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Alfabeta. Bandung.
Suhartina Ryna & Luvy Silviana. Pengaruh Keyakinan Diri Siswa SMK Terhadap Kemampuan Berpikir Kreatif Matematis. Jurnal On Education. ISSN : 2654-5497
Suhartono. (2016). Adversity Quotient Sebagai Acuan Guru Dalam Memberikan Soal Pemecahan Masalah Matematika.Inovasi.2(18).62-70.
Sumartini, Tina Sri. (2019). Kemampuan Berpikir Kreatif Mahasiswa Melalui Pembelajaran Mood, Understanding, Recall, Detect, Elaborate, and Rewiew. Jurnal Pendidikan Matematika. ISSN : 2527-8827
Suryabrata, S. (2013). Psikologi Pendidikan (XIX ed). Jakarta : Rajawali Pers
Ummah, Rochmatul & Amin. (2018). Profil Berpikir Kreatif Siswa Dalam Memecahkan Masalah Tipe “What”s Another Way” Ditinjau Dari Adversity Quotient (AQ). Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika Volume 7 No.3. ISSN : 2301 - 9085.
Wallas, G. (1926). The art of thought. London, UK: Jonathan Cape.
Widodo, Sri Adi. (2015). Keefektifan Team Accelerated Instruction Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah dan Prestasi Belajar Matematika Siswa Kelas VIII. Jurnal Matematika Kreatif Inovatif. Kreano 6(2):127-134 ISSN: 2086-2334
Yani, Muhammad & Ikhsan. (2016). Proses Berfikir Siswa Sekolah Menengah Pertama Dalam Memecahkan Masalah Matematika Berdasarkan Langkah-langkah Polya Ditinjau Dari Adversity Quotient (AQ). Jurnal Pendidikan Matematika Volume 10 Nomor 1.
Yanti, Avissa purnama & Syazali. (2016). Analisis Proses Berpikir dalam Memecahkan Masalah Matematika Berdasarkan Langkah-langkah Bransford dan Stein Ditinjau dari Adversity Quotient. Jurnal Pendidikan Matematika Vol.7. No.1, Hal 63-74. ISSN : 2086-587.