Upaya Peningkatan Psikomotorik Siswa Pada Lari 100 Meter Dengan Permainan Estafet Bola Di Kelas XI.4 SMA Negeri 11 Semarang

Authors

  • Arif Budi Ananta Arif Universitas PGRI Semarang
  • Agus Wiyanto Agus Universitas PGRI Semarang
  • Mujo Universitas PGRI Semarang

Keywords:

Psychomotor, run, ball relay

Abstract

The purpose of this study is to improve students' psychomotor skills through education with ball relay games on the 100-meter running material in class XI.4 of SMA Negeri 11 Semarang. This research is a classroom action research conducted in two cycles. This research was conducted in semester 2, academic year 2024/2025 in March to May with a total of 36 students. Data collection techniques through observation, interviews and practical tests. Data analysis techniques in the form of descriptive analysis through observation of students in participating in 100-meter running learning on the psychomotor aspect. The results of this study indicate that students' psychomotor scores in the pre-cycle had a completion rate of 57.7% with an average score of 60.69. In cycle I, the completion rate was 72.2% with an average score of 73,33. In cycle II, there was an increase in completion rate of 80.5% with an average score of 79,33.  In this study, the results showed that using the ball relay game approach can improve psychomotor skills for students.

References

Arikunto, S. (2010). Prosedur Penelitian: Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.

Fadhilah, R., & Sudjana, A. (2023). Pengaruh Permainan Estafet Bola terhadap Koordinasi Siswa. Jurnal Pendidikan Olahraga dan Kesehatan, 11(2), 45-52.

Hidayat, R. (2021). Analisis Teknik Start pada Lari 100 Meter. Jurnal Ilmu Keolahragaan, 9(1), 33-41.

Iswahyudi, N. (2018). Faktor-Faktor Kecerdesan Emosional Yang Memengaruhi Kinerja Guru SD Pendidikan Jasmani dan Olahraga. Jurnal Koulutus: Jurnal Pendidikan Kahuripan, 1(2), 222–246

Lutan, R. (2002). Strategi Pembelajaran Pendidikan Jasmani. Depdiknas.

Muhajir. (2007). Pendidikan Jasmani dan Kesehatan. Jakarta: Erlangga.

Prasetyo, A. (2022). Efektivitas Permainan Estafet Bola dalam Meningkatkan Psikomotorik Anak Usia Sekolah Dasar. Jurnal Aktivitas Jasmani, 7(2), 112-120.

Suherman, A. (2000). Model-model Pembelajaran Pendidikan Jasmani. Bandung: FPOK UPI.

Sukintaka, A. (2004). Permainan dan Olahraga Tradisional. Jakarta: Departemen Pendidikan Nasional.

Suparno. (2007). Psikologi Pendidikan. Jakarta: Rineka Cipta.

Suyanto. (2005). Konsep Dasar Pendidikan Anak Usia Dini. Jakarta: Direktorat Pendidikan Anak Usia Dini, Depdiknas.

Widiastuti, I. (2022). Aspek Psikomotorik dalam Pembelajaran PJOK. Jurnal Keolahragaan, 10(1), 12-20.

Downloads

Published

2025-06-30

How to Cite

Arif, A. B. A., Agus, A. W., & Mujo. (2025). Upaya Peningkatan Psikomotorik Siswa Pada Lari 100 Meter Dengan Permainan Estafet Bola Di Kelas XI.4 SMA Negeri 11 Semarang. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Profesi Guru, 3(2), 2503030204. Retrieved from https://conference.upgris.ac.id/index.php/psnppg/article/view/7368

Issue

Section

Pendidikan Jasmani Kesehatan dan Rekreasi

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.