Peningkatan Kemampuan Bernalar Kritis Melalui Model PBL Berbasis Kearifan Lokal pada Mata Pelajaran Pendidikan Pancasila Kelas III SDN Sendangmulyo 02 Kota Semarang
Keywords:
Problem Based Learning, kearifan lokal, bernalar kritis, Pendidikan Pancasila, sekolah dasarAbstract
This study aims to improve the critical thinking skills of third-grade students at SDN Sendangmulyo 02 Kota Semarang through the implementation of the Problem Based Learning (PBL) model based on local wisdom in the Pancasila Education subject. The main problem identified was the low engagement of students and their underdeveloped critical thinking abilities. This Classroom Action Research (CAR) was conducted in two cycles using both test and non-test data collection techniques (observation and documentation). The results showed a significant improvement in students’ critical thinking skills. The average student score increased from 57 in the pre-cycle to 67 in the first cycle and 85 in the second cycle. The percentage of learning mastery increased from 21% to 82%. The implementation of the PBL model based on local wisdom was proven to be effective in enhancing students' critical thinking skills, making learning more meaningful and contextual.
References
Affandy, S. (2017). Penanaman Nilai-Nilai Kearifan Lokal Dalam Meningkatkan Perilaku Keberagamaan Peserta Didik.
Arikunto, S. (2010). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.
Dermawan, D. D., & Maulana, P. (2023). Analisis Berpikir Kritis Pada Pembelajaran PKN di Sekolah Dasar. Jurnal Elementaria Edukasia, 6(4), 1671–1579. https://doi.org/10.31949/jee.v6i4.7153
Direktorat Sekolah Dasar. (2020). Profil Pelajar Pancasila. https://ditpsd.kemdikbud.go.id/hal/profil-pelajar-pancasila
Ibrahim, A., Alang, A. H., Madi, Baharudding, Ahmas, M. A., & Darmawati. (2018). Metodologi Penelitian. Gunadarma Ilmu.
Kurniawan, Moh. W., Nurhayati, & Sulianti, A. (2021). Model-model Pembelajaran Inovatif “Solusi Meningkatkan Hasil Belajar dan Berpikir Kritis.” Jawa Barat : Perkumpulan Rumah Cemerlang Indonesia.
Laela, N. I., Indah Prasetyianingtyas, K., Muhammadiyah Purwokerto, U., Wetan, B., Dindik Sumbang Banyumas, K., & Nur Laela Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar, I. (2023). Penerapan Model Problem Based Learning Dalam Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Pada Materi Pancasila Dalam Kehidupan di Kelas V Sekolah Dasar. 17(2).
Maesaroh, N., Nugraheni, N., & Prakoso, T. B. (2024). Penerapan Model Problem Based Learning Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik Pada Mata Pelajaran Pendidikan Pancasila Kelas IV A SD Negeri Srondol Kulon 02 Semarang.
Rachmawati, W., Lorenza, D. M., & Hastuti, N. W. (2024). Penerapan Model Pbl Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Pada Mata Pelajaran Pendidikan Pancasila Materi Merawat NKRI dengan Persatuan Dan Kesatuan Berbantuan Media Interaktif Wordwall Disekolah Dasar. Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar.
Shufa, N. K. F. (2018). Pembelajaran Berbasis Kearifan Lokal Di Sekolah Dasar: Sebuah Kerangka Konseptual. INOPENDAS: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 1(1). https://doi.org/10.24176/jino.v1i1.2316
Sudaryono. (2016). Metode Penelitian Pendidikan. Jakarta : Kencana.
Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, Dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Ulya, H. (2024). Peningkatan Hasil Belajar Matematika Melalui Model Pembelajaran Problem Based Learning Berbantuan Media Konkret Siswa Kelas 1 SDN Sawah Besar 01.