Upaya Meningkatkan Kemampuan Literasi dan Numerasi pada Pembelajaran IPAS dengan Model Problem Based Learning di Kelas IV SDN Tambakrejo 01 Semarang
Keywords:
Model Pembelajaran Berbasis Masalah, Literasi, NumerasiAbstract
This study aims to improve reading literacy and numeracy skills using the Problem Based Learning (PBL) learning model in class IV of SDN Tambakrejo 01 Semarang in the science subject matter. Classroom Action Research (CAR) was carried out in 3 cycles using qualitative-quantitative methods. Data collection for this study was obtained from the results of observations, interviews, documentation, and tests. The results of the study showed an increase in the average reading literacy and numeracy skills in science learning, especially in social sciences from cycle 1, cycle 2, and cycle 3. The results of the percentage test in the last cycle, namely cycle 3, the average literacy ability increased to 77.7% with a high category and for numeracy skills by 81.40% with a very high category. This proves that the Problem Based Learning learning model is effective in improving literacy and numeracy skills in science learning, especially in social sciences.
References
Arikunto. (2019). Penelitian Tindakan Kelas: Edisi Revisi. Bumi Aksara
Amalia, F. N., Maharani, S. D., & Indralin, V. I. (2024). Meningkatkan keterampilan sosial emosional peserta didik kelas iv melalui model. 09.
Amir, N. A., Irfan, M., & Raihan, S. (2024). Analisis Kemampuan Literasi Membaca Siswa Sekolah Dasar Pada Pembelajaran “Kurikulum Merdeka” di Kabupaten Bulukumba. Pinisi Journal of Education, 4(2), 224–235. http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
Awami, F., Yuhana, Y., & Nindiasari, H. (2022). Meningkatkkan Kemampuan Literasi Numerasi Dengan Model Problem Based Learning (PBL) Ditinjau Dari Self Confidence Siswa SMK. MENDIDIK: Jurnal Kajian Pendidikan Dan Pengajaran, 8(2), 231–243. https://doi.org/10.30653/003.202282.236
Baharuddin, M. R., Sukmawati, S., & Christy, C. (2021). Deskripsi Kemampuan Numerasi Siswa dalam Menyelesaikan Operasi Pecahan. Pedagogy: Jurnal Pendidikan Matematika, 6(2), 90–101.
Dahlia, D. (2022). Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning untuk Meningkatkan Hasil Berlajar Matematika Topik Bilangan Cacah. Pedagogia: Jurnal Ilmiah Pendidikan, 14(2), 59–64. https://doi.org/10.55215/pedagogia.v14i2.6611
Djonomiarjo Guru SMK Negeri, T., & Kab Pohuwato, P. (2018). Pengaruh Model Problem Based Learning Terhadap Hasil Belajar. Jurnal Ilmu Pendidikan Nonformal Aksar, 05, 39–46. http://ejurnal.pps.ung.ac.id/index.php/AKSARA/index
Ermiana, I., Umar, Khair, B. N., Fauzi, A., & Sari, M. P. (2021). Kemampuan Literasi Numerasi Siswa Sd Inklusif Dalam Memecahkan Soal Cerita. Journal of Elementary Education, 04(6), 895–905. https://www.bing.com/ck/a?!&&p=cdf0ad54d06e4f8bJmltdHM9MTcwMjk0NDAwMCZpZ3VpZD0xOTFjZGMxZC00YmRjLTZiOTQtM2FkOC1jZmM0NGE4YTZhZWImaW5zaWQ9NTE3OA&ptn=3&ver=2&hsh=3&fclid=191cdc1d-4bdc-6b94-3ad8-cfc44a8a6aeb&psq=ida+ermiana+kemampuan+literasi+numerasi+siswa+sd
Ifrida, F., Huda, M., Prayitno, H. J., Purnomo, E., & Sujalwo, S. (2023). Pengembangan dan Peningkatan Program Kemampuan Literasi dan Numerasi Siswa di Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Kampus Mengajar, 1–12. https://doi.org/10.56972/jikm.v3i1.94
Kalsum, U., & Sulastri, S. (2023). Analisis Kemampuan Literasi Numerasi Peserta Didik Pada Kelas 5 Sdn 027 Takatidung. PASCAL (Journal of Physics and Science Learning), 7(1), 20–26. https://doi.org/10.30743/pascal.v7i1.7262
Lediana Rosa, Isna Iskandar, F. N. I. (2016). PENERAPAN PEMBELAJARAN SOSIAL EMOSIONAL DALAM MENINGKATKAN KETERAMPILAN SOSIAL DAN HASIL BELAJAR BAHASA INDONESIA PESERTA DIDIK KELAS 2 UPT SPF SDN LABUANG BAJI 1 KOTA MAKASSAR. 10(September), 1–23.
Machali, I. (2022). Bagaimana Melakukan Penelitian Tindakan Kelas Bagi Guru? Indonesian Journal of Action Research, 1(2), 315–327. https://doi.org/10.14421/ijar.2022.12-21
Maqdis, N. N., Tati, A. D. R., & Rahmawati, R. (2024). Penerapan Pendekatan Culturally Responsive Teaching (CRT) Untuk Meningkatkan Minat Belajar Peserta Didik Pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia …. Lempu PGSD, 1(2), 199–203.
Mundarto, W. S., Wijayanti, A., & ... (2024). Implementasi Pembelajaran Sosial Dan Emosional Melalui Pembiasaan Pagi Sebelum Kbm Di SDN Tambakrejo 01. Innovative: Journal Of …, 4(2), 7531–7542. http://j-innovative.org/index.php/Innovative/article/view/9422
Murdilah, U., & Farhurohman, O. (2025). Implementasi Pembelajaran Berbasis Problem Based Learning untuk Meningkatkan Kemampuan Berfikir Kritis Siswa.
Mustofa, N. H., & Sumardjoko, B. (2021). Pembelajaran Sosial Emosional Di Sekolah Penggerak Sdn 3 Glinggangan Kecamatan Pringkuku Pacitan. Andrew’s Disease of the Skin Clinical Dermatology., 2, 1–9.
Navida, I., Rasiman, Prasetyowati, D., & Nuriafuri, R. (2023). Kemampuan Literasi Membaca Peserta Didik Pada Muatan Bahasa Indonesia Kelas 3 di Sekolah Dasar. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 9(2), 1034–1039. https://doi.org/10.31949/educatio.v9i2.4901
Nur Fadhil, H., Handayani, D., & Darti, P. (2023). Penerapan Model Problem Based Learning Terintegrasi Dengan Social Emotional Learning Untuk Meningkatkan Kompetensi Sosial Emosional Serta Keaktifan Dan Hasil Belajar. Chemistry Education Practice, 6(2), 155–163. https://doi.org/10.29303/cep.v6i2.5636
Nuranjani, N., Widiada, I. K., & Setiawan, H. (2022). Profil Kemampuan Literasi Membaca Peserta Didik Kelas III SDN 2 Kuta. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 7(2), 387–393. https://doi.org/10.29303/jipp.v7i2.511
Pramesti, I. (2023). Kajian Teori Literasi Numerasi. 1–27.
Programa, E., & Internacional, E. (2024). PISA 2022. Notas por país: México. Perfiles Educativos, 46(183), 188–202. https://doi.org/10.22201/IISUE.24486167E.2024.183.61714
Purwanto, E. S. (2021). Penelitian Tindakan Kelas. Eureka Media Aksara, 17.
Tiyas, D. A. C., Mushafanah, Q., Wakhyudin, H., & Darsimah, D. (2023). Model Problem Based Learning Untuk Meningkatkan Kemampuan Menentukan Ide Pokok Paragraf. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 9(2), 709–715. https://doi.org/10.31949/educatio.v9i2.4819
Wardhani, D. A. P., & Oktiningrum, W. (2022). Pengembangan Soal AKM Bermuatan Ethnomatematika dengan Media Canva untuk Mengukur Kemampuan Literasi Numerasi Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 11(4), 3864.