Peningkatan Kemampuan Literasi Membaca dan Numerasi pada Pembelajaran Pendidikan Pancasila Melalui Model Problem Based Learning Berbantuan Media Digital di SDN Tambakrejo o1

Authors

  • Mufadillah Universitas Negeri Semarang
  • Mira Azizah Universitas PGRI Semarang
  • Arfilia Wijayanti Universitas PGRI Semarang
  • Arum Asmawati SDN Tambakrejo 01

Keywords:

literasi membaca, numerasi, problem based learning, media digital

Abstract

This study aims to improve the reading literacy and mathematical numeracy skills of grade 3 students of SDN Tambakrejo 01 through the application of the Problem Based Learning (PBL) model assisted by digital media in learning Pancasila Education on the material Let's Get to Know Pancasila. Classroom action research with 28 students as subjects was conducted in pre-cycles and three cycles with the Problem Based Learning model assisted by the use of digital media in cycle one Educaplay, cycle 2 Quizizz, and cycle 3 Bamboozle. The results of the study showed a significant increase from the initial average literacy of 55.5% and numeracy of 66.6% to 87% and 89% in cycle 3. The PBL model has proven effective in encouraging active participation, critical thinking, and forming group cooperation attitudes of students, thus supporting the strengthening of 21st century competencies.

References

Arikunto. (2021). Penelitian Tindakan Kelas: Edisi Revisi. Bumi Aksara.

Dea, T., & Tambunan, A. (2023). Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning Berbantuan Geogebra Untuk Meningkatkan Kemampuan Literasi Matematis Siswa Kelas X SMA Negeri 4 Medan.

Eka Fauzanah, A., Koes Puji Astuti, L., Studi Pendidikan Matematika, P., PGRI Semarang, U., Sidodadi Timur Jalan Dokter Cipto No, J., Semarang Tim, K., Semarang, K., & Tengah, J. (2024). Meningkatkan Kemampuan Literasi Numerasi Matematika Siswa SMA melalui Model Problem Based Learning. Journal on Education, 06(04), 22778–22788.

Gusnelli, A., Anita, Y., & Putera, R. F. (2024). Peningkatan Proses Pembelajaran Pendidikan Pancasila Dengan Model Problem Based Learning ( PBL ) Di Kelas IV SD Negeri 50 Kuranji. 7(1).

Hidayah, I. A., Rahmawati, F. P., Triyono, A., & Surakarta, U. M. (2024). Implementasi Model Problem Based Learning ( PBL ) Berbasis Teams Game Tournament ( TGT ) untuk Meningkatkan Kemampuan Literasi Membaca Siswa Kelas IV. 5, 450–457.

Indriani, E., Yennita, Y., & Idrus, I. (2019). Peningkatan Hasil Belajar Peserta Didik Melalui Model Pembelajaran Berbasis Masalah. Diklabio: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Biologi, 2(2), 22–28. https://doi.org/10.33369/diklabio.2.2.22-28

Kalsum, U., & Sulastri, S. (2023). Analisis Kemampuan Literasi Numerasi Peserta Didik Pada Kelas 5 Sdn 027 Takatidung. PASCAL (Journal of Physics and Science Learning), 7(1), 20–26. https://doi.org/10.30743/pascal.v7i1.7262

Karmila, M., & Abidin, Z. (2023). Pengembangan E-Modul Berbasis PBL dengan Media Wepik Terhadap Peningkatan Kemampuan Literasi Sains dan Numerasi Siswa MA. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 9(22), 611–626. https://doi.org/10.5281/zenodo.10129984

Moh Slamet Sutrimo, Sajdah, S. N., Sinambela, Y. V. F., & Bagas, R. (2024). Peningkatan literasi numerasi melalui model pembelajaran dan hubungannya dengan kemampuan self-efficacy: Systematic literatur review. JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif), 7(1), 61–72. https://doi.org/10.22460/jpmi.v7i1.21650

Ngronggot, N., Ngronggot, K., & Nganjuk, K. (2024). Peningkatan Literasi dan Numerasi Melalui Media Pembelajaran Interaktif dalam Program Kampus Mengajar Angkatan 6. 4(1), 1–9.

OECD 2023. (2022). PISA PISA 2022 Results Malaysia. Journal Pendidikan, 10. https://www.oecd.org/publication/pisa-2022-results/country-notes/malaysia-1dbe2061/

Paneo, W., Hulukati, E., & Bito, N. (2024). Meningkatkan Kemampuan Literasi Numerasi Siswa Menggunakan Model Problem Based Learning Di Kelas Vii. Jurnal Lebesgue : Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, Matematika Dan Statistika, 5(2), 773–781. https://doi.org/10.46306/lb.v5i2.615

Pusat Asesmen Pendidikan. (2022). Asesmen Kompetensi Minimum. https://pusmendik.kemdikbud.go.id/an/page/asesmen_kompetensi_minimum

Quizziz, B., Kelas, S., Sdn, I. V, & Dua, C. (2024). 1 , 2 , 3 1. 09(September), 321–331.

S. Wahyuningsih, A. Trisnawati, and F. A. Y. (2022). Buletin Pemberdayaan dan Pengembangan Masyarakat. Jurnal Pengabdian Masyarakat Informatika, 1, no, 1–7.

Siahaan, M., Tampubolon, K., & ... (2024). Peningkatan Budaya Literasi Numerasi Anak, Melalui Media Belajar Digital Di Desa Daulu Kecamatan Berastagi Kabupaten Karo. Community …, 5(2), 3505–3512. https://journal.universitaspahlawan.ac.id/index.php/cdj/article/view/27056

Siregar, N., Jalal, M., Jayanti, T., Islam, U., Sulthan, N., Saifuddin, T., Islam, U., Sulthan, N., Saifuddin, T., Islam, U., Sulthan, N., Saifuddin, T., & Tematik, P. (2022). Penerapan Media Scrapbook Pembelajaran Tematik Untuk Meningkatkan Kemampuan Kerja Sama Siswa Kelas V Mi Al - Munawwarah. Jurnal Praktek Dan Kebijakan Pendidikan Indonesia, 1(2), 26–38.

Tiwery, B. (2021). My library My History KEKUATAN DAN KELEMAHAN METODE PEMBELAJARAN DALAM PENERAPAN PEMBELAJARAN HOTS: Higher Order Thinking Skills. Media Nusa Creative (MNC Publishing),.

Wanti, R., Putri, B., Setiana, H., & Savitri, E. N. (2023). Peningkatan Kemampuan Literasi Numerasi Siswa Melalui Model Problem Based Learning di SMP Negeri 20 Semarang. 157–164.

Downloads

Published

2025-06-27

How to Cite

Mufadillah, Azizah, M., Wijayanti, A., & Asmawati, A. (2025). Peningkatan Kemampuan Literasi Membaca dan Numerasi pada Pembelajaran Pendidikan Pancasila Melalui Model Problem Based Learning Berbantuan Media Digital di SDN Tambakrejo o1. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Profesi Guru, 3(1), 250301091. Retrieved from https://conference.upgris.ac.id/index.php/psnppg/article/view/7040

Issue

Section

Pendidikan Guru Sekolah Dasar

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >> 

Similar Articles

<< < 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.