Peningkatan Keaktifan Peserta Didik Melalui Kuis Interaktif Educaplay dan Quizizz pada Kelas IV B SD Supriyadi 02 Semarang

Authors

  • Nurul Hidayah Universitas PGRI Semarang
  • Mira Azizah Universitas PGRI Semarang
  • Filia Prima Artharina Universitas PGRI Semarang
  • Suyatmi SD Supriyadi 02 Semarang

Keywords:

Keaktifan Belajar, Kuis Interaktif, Game Quizizz Paper Mode, educaplay

Abstract

This study aims to improve the learning engagement of fourth-grade students at SD Supriyadi 02 Semarang through the use of interactive quizzes via Educaplay and Quizizz in Indonesian language lessons. Student engagement is a crucial indicator of learning success, as it encourages both physical and mental involvement, which contributes to better understanding of the material and the development of critical thinking skills. The research employed a mixed-method approach, combining qualitative and simple quantitative data analysis to obtain a comprehensive overview of student engagement during the learning process. Qualitative data were collected through observations, questionnaires, and documentation, while quantitative data were derived from the percentage of student activeness based on predetermined indicators. The results showed that the use of interactive quizzes had a positive impact on student engagement. In the first cycle, the average student activeness was 32.8%, which increased significantly to 87.6% in the second cycle. This improvement indicates that interactive learning media not only create a more enjoyable classroom atmosphere but also significantly enhance students’ participation. Therefore, the use of interactive quizzes can be considered an effective alternative strategy to foster active learning in the classroom.

References

Aini, Nurul, Dan S. Rahayu. 2022. “Penerapan Media Kuis Interaktif Dalam Meningkatkan Partisipasi Belajar Siswa Sekolah Dasar.” Jurnal Inovasi Pembelajaran.

Atika, Putri, Dan Roni Rodiyana. 2024. “PENERAPAN METODE GAMIFIED LEARNING BERBASIS MEDIA PLATFORM EDUCAPLAY UNTUK MENINGKATKAN KEAKTIFAN BELAJAR PADA SISWA KELAS V SDN DUPAK 1 SURABAYA.” Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar,.

Fitriana, Nurayu. 2023. “PENINGKATAN KEAKTIFAN PESERTA DIDIK MELALUI MEDIA PERSENTASI CLASSPOINT DAN GAME EDUKASI (QUIZIZZ & KAHOOT) PADA PEMBELAJARAN KIMIA.” ACTION : Jurnal Inovasi Penelitian Tindakan Kelas Dan Sekolah 3(1):35–41. Doi:10.51878/Action.V3i1.1982.

Kemmis, S., Dan R. Mctaggar. 1988. The Action Research Planner. Melbourne: Deakin University Press.

Moeljaningsih. 2024. “Penerapan Game Based Learning Educaplay Untuk Meningkatkan Keaktifan Belajar Pada Pembelajaran Ipas Sekolah Dasar.” Didaktik : Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang 10(3). Doi:Https://Doi.Org/10.36989/Didaktik.V10i3.4069.

Nurhasanah, Sinta, Fajar Nugraha, Dan Febri Fajar Pratama. 2024. “Penggunaan Media Pembelajaran Quizizz Dalam Meningkatkan Keaktifan Belajar Siswa Pada Pembelajaran IPS Di Kelas V SD.” COLLASE (Creative Of Learning Students Elementary Education) 7(5):821–27. Doi:10.22460/Collase.V7i5.22640.

Pranoto, Setyo Edy. 2020. “PENGGUNAAN GAME BASED LEARNING QUIZIZZ UNTUK MENINGKATKAN KEAKTIFAN BELAJAR SISWA PADA MATA PELAJARAN SOSIOLOGI MATERI GLOBALISASI KELAS XII IPS SMA DARUL HIKMAH KUTOARJO.” Habitus: Jurnal Pendidikan, Sosiologi, & Antropologi 4(1):25. Doi:10.20961/Habitus.V4i1.45758.

Sadirman, A. M. T.T. Interaksi Dan Motivasi Belajar Mengajar. Rajagrafindo Persada.

Siregar, M. 2022. “Efektivitas Penggunaan Media Educaplay Dalam Pembelajaran Interaktif Pada Siswa Sekolah Dasar.” Jurnal Pendidikan Dasar 11(1), 55–62.

Suhirno. 2020. “Upaya Meningkatkan Keaktifan Siswa Dalam Pembelajaran Daring Melalui Media Game Edukasi Quiziz Pada Kelas Iv Sdn Karangsari 05.” Doi:Https://Doi.Org/10.26858/Tpj.V3i1.28706.

Susanti, R., Dan A. Kurniawan. 2021. “Penerapan Gamifikasi Melalui Quizizz Dalam Evaluasi Pembelajaran.” Jurnal Teknologi Dan Pendidikan 6(2), 98–104.

Susilowati, Diah. 2023. “PENINGKATAN KEAKTIFAN BELAJAR PESERTA DIDIK MELALUI IMPLEMENTASI METODE EKSPERIMEN PADA MATA PELAJARAN IPAS.” Khazanah Pendidikan 17(1):186. Doi:10.30595/Jkp.V17i1.16091.

Sya’Bana, Maliha, Eko Hariyono, Dan Tety Dwi Maharani. 2024. “PENGARUH PENDEKATAN CULTURALLY RESPONSIVE TEACHING TERHADAP KEAKTIFAN DAN HASIL BELAJAR IPA.” SCIENCE : Jurnal Inovasi Pendidikan Matematika Dan IPA 4(2):74–88. Doi:10.51878/Science.V4i2.2965.

Veronika Tiara, Ninawati Ninawati, Fransiska Liska, Rabiatul Alya, Dan Yusawinur Barella. 2024. “Menggali Potensi Problem Based Learning: Definisi, Sintaks, Dan Contoh Nyata.” SOSIAL : Jurnal Ilmiah Pendidikan IPS 2(2):121–28. Doi:10.62383/Sosial.V2i2.153.

Wahyuni, S., Dan Suhartono. T.T. “Aktivasi Pembelajaran Aktif Berbasis Student-Centered Di Sekolah Dasar.” Jurnal Pendidikan Dasar.

Widyowati, Amilia Putri, Farida Nursyahidah, Dan Mira Azizah. T.T. “PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN PROBLEM BASED LEARNING DENGAN MENGGUNAKAN MEDIA WORDWALL UNTUK MENINGKATKAN KEAKTIFAN PESERTA DIDIK SD PADA PELAJARAN MATEMATIKA.” Didaktik : Jurnal Ilmiah PGSD FKIP Universitas Mandiri 09 Nomor 02,.

Windi, Windiana Rizkiani. 2025. “Efektivitas Penggunaan Aplikasi Educaplay Untuk Meningkatkan Keaktifan Siswa Pada Pembelajaran Pendidikan Pancasila Kelas V.” Doi:Https://Doi.Org/10.29303/Goescienceed.V6i2.690.

Yolanda, Siska, Dan Septi F. Meilana. 2021. “Pengaruh Aplikasi Quizizz Terhadap Minat Belajar IPA Siswa Kelas V Di Sekolah Dasar.” Jurnal Educatio. Doi:Https://Doi.Org/10.31949/Educatio.V7i3.1286.

Downloads

Published

2025-06-27

How to Cite

Hidayah, N., Azizah, M., Artharina, F. P., & Suyatmi. (2025). Peningkatan Keaktifan Peserta Didik Melalui Kuis Interaktif Educaplay dan Quizizz pada Kelas IV B SD Supriyadi 02 Semarang. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Profesi Guru, 3(1), 250301092. Retrieved from https://conference.upgris.ac.id/index.php/psnppg/article/view/7089

Issue

Section

Pendidikan Guru Sekolah Dasar

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >> 

Similar Articles

<< < 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.