Peningkatan Hasil Belajar IPAS Kelas IV melalui Model PBL Berbasis TaRL di SDN Pandeanlamper 03 Kota Semarang
Keywords:
Learning Outcomes, Problem Based Learning, TaRL Approach, IPASAbstract
This research aims to evaluate the improvement in science learning outcomes of class IV A students at SDN Pandeanlamper 03 Semarang through the application of the Problem Based Learning learning model based on the TaRL approach. The research subjects consisted of 28 class IV A students. This research was classroom action research (PTK) which included pre-cycle, cycle I, and cycle II based on problems that occurred in class. Each cycle consists of four stages: planning, implementation, observation, and reflection. The results of the research show an increase in the learning outcomes of class IV A students at SDN Pandeanlamper 03 Semarang. The average percentage of student learning outcomes in the pre-cycle was 46% and there was an increase in cycle I of 71%, which then increased to 93% in cycle II with a very high category.
References
Wahyuni, Lulu Sri, dkk. (2024). Penerapan Pendekatan Teching at the Right Level Model Problem Based Learning untuk Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik pada Mata Pelajaran IPAS di Kelas V SDN Kedung Badak 2. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar. Vol 09 No. 02. Hal 4572-4586
Hotimah, Husnul. (2020). Penerapan Metode Pembelajaran Problem Based Learning Dalam Meningkatkan Kemampuan Bercerita pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Edukasi. VII (3). Hal 5-11
Rachmi, Mauliddha, dkk. (2024). Teaching ar The Right Level pada Model PBL Berbasis Digital untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika dan Kesehatan Mental Siswa SMK. Journal on Education. Vol 06 (04). Hal 20721-20732
Lestari, Ica Endang, dkk. (2024). Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning (PBL) Melalui Pendekatan Teaching at the Right Level (TaRL) untuk Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik Kelas VII. Journal on Education. Vol 06 (04). Hal 20998-21011
Romadhoni, Kurnia, dkk. (2023). Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning (PBL) untuk Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik pada Materi Siklus Air Kelas 5 Sekolah Dasar. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikn Dasar. Vol 08 (01). Hal 3290-3803
Suhelayanti, dkk. (2023). Pembelajaran Ilmu Pengetahuan Alam dan Sosial (IPAS). Langsa: Yayasan Kita Menulis
Hidayah, Yuita Berliana Nurul, dkk. (2024). Peningkatan Prestasi Belajar Siswa Melalui Model Problem Based Learning pada Pembelajaran Matematika dengan Pendekatan TaRL Kelas IV SDN PLalangan 01. Joyful Learning Journal. Vol 10 (01). Hal 1269-1274
Nugroho, Agung Wahyu, dkk. (2024). Penerapan Pendekatan Teaching at the Right Level (TaRL) dengan Model Problem Based Learning (PBL) UNTUK Meningkatkan Motivasi dan Prestasi Belajar Peserta Didik Mata Pelajaran IPAS Kelas V SDN 1 Pliken, Banyumas. Jurnal Pendidikan dan Pengajaran. Vol 2 (3). Hal 349-363
Resqueta, Meviandra Cahya, dkk. (2024). Meningkatkan Keterampilan Pemecahan Masalah Matematika Melalui Model Pembelajaran PBL dengan Pendekatan TaRL pada Siswa Kelas Hetergen. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar. Vol 09 No. 02. Hal 3784-3794
Falentin, Tria Agil, dkk. (2023). Peningkatan Hasil Belajar Bahasa Indonesia pada Kurikulum Merdeka melalui Model Problem Based Learning Peserta Didik Kelas 1 SD Tanjungsari 02 Kota Blitar. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar. Vol 08 No 01 (ISSN Cetak: 2477-2143; ISSN Online: 2548-6950). Hal: 2677-2686
Khotob, Aahro Aurellia Eka & Arina Restian. (2023). Peningkatan Hasil Belajar Analisis Data Menggunakan Model Problem Based Learning (PBL) Kelas I pada Kurikulum Merdeka di Sekolah Dasar. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar. Vol 08 No 01 (ISSN Cetak: 2477-2143; ISSN Online: 2548-6950). Hal 3336-3345